Odatv BDDK taslağına ulaştı: Bankacılıkta yeni dönem

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Uygulama İI Daire Başkanlığı tarafından, Türkiye Bankalar Birliği Başkanlığı, Türkiye Katılım Bankaları Birliği Başkanlığı ve Finansal Kurumlar Birliği Başkanlığına gönderilen taslak genelgeye nazaran, bir bankadaki genel müdür yardımcılığı sayısı 15’i aşamayacak. Genel müdür bu unvanla birebir bankada en fazla toplam 10 yıl müddetle çalışabilecek.

Bankalarda şube müdürü unvanında çalışan yöneticiler, tıpkı şubede bu unvanla en fazla dört yıl; bölge müdürü unvanında çalışan yöneticiler, tıpkı bölge müdürlüğünde bu unvanla en fazla beş yıl çalışabilecek. Asaleten atama yapılmamış genel müdür ve yardımcılıkları konumlarında vekalet mühleti 6 ayı geçemeyecek.

15 husustan oluşan taslak genelge şöyle:

1. Genel müdür yardımcılıkları (Kanunun 25 inci hususundaki denk durumlar dahil) oluşturulurken misyon, yetki ve sorumlulukları mevzuatta aranan kriterlere uygun olarak, temel bankacılık işlevleri ve iç sistemlerin ihtiyaçları dikkate alınması gerekmektedir.

2. Bankaların tertip yapılarını, bilanço büyüklüğü, maksatları, faaliyet alanları, stratejik öncelikler, hizmet çeşitliliği ile mevzuat ihtiyaçları üzere konuları dikkate alarak oluşturduğu görülmekle birlikte, bankalar tarafından minimum olarak aşağıda belirtilen alanların başka birer genel müdür yardımcılığı olarak yapılandırılması gerekmektedir.

a. Mevduat ve iştirak bankalarında; hazine, kredi tahsis, kredi izleme ve takip, mali denetim (bütçe, finansal raporlama), operasyon, kişisel, pazarlama, insan kaynakları ve bilgi sistemleri fonksiyonu

b. Dijital bankalarda; hazine, kredi tahsis, kredi izleme ve takip, mali denetim (bütçe, finansal raporlama) ve bilgi sistemleri fonksiyonu

c. Kalkınma ve yatırım bankalarında; hazine, kredi tahsis, kredi izleme ve takip, mali denetim (bütçe, finansal raporlama), bilgi sistemleri fonksiyonu

d. Merkezi yurt dışında bulunan bankaların Türkiye’deki şubelerinde; kredi tahsis ve mali denetim (bütçe, finansal raporlama) fonksiyonu

3. Bir bankadaki genel müdür yardımcılığı sayısı (Kanunun 25 inci hususundaki denk durumlar dahil) 15’i aşamaz.

4. Genel müdür bu unvanla tıpkı bankada en fazla toplam 10 yıl mühletle çalışabilir.

ŞUBE MÜDÜRLERİ TIPKI ŞUBEDE DÖRT YIL ÇALIŞABİLECEK

5. Genel müdür yardımcıları, genel müdür yardımcısı unvanıyla (denk durumlar dahil) tıpkı bankada en fazla toplam 10 yıl mühletle çalışabilirler. Kelam konusu çalışma mühleti, ilgili kişinin geçmiş devir performansının banka yönetim kurulu tarafından kıymetlendirilmesi ardından, çalışma mühletinin uzatılması talebinin Kuruma gönderilmesi sonrasında, Kurum tarafından olumsuz görüş bildirilmemesi halinde bir sefere mahsus olmak üzere banka yönetim kurulu tarafından 5 yıla kadar daha uzatılabilir. Bu müracaatlar, mühlet hududunun dolmasından evvelki 6 ncı aydan itibaren yapılabilir.

6. Bankalarda şube müdürü unvanında çalışan yöneticiler, tıpkı şubede bu unvanla en fazla 4 yıl; bölge müdürü unvanında çalışan yöneticiler, birebir bölge müdürlüğünde bu unvanla en fazla 5 yıl çalışabilirler.

7. Asaleten atama yapılmamış genel müdür ve yardımcılıkları konumlarında vekalet müddeti 6 ayı geçemez.

8. Genel müdüre bağlı ünitelerin tamamının genel müdür yardımcılığı (denk konumlar dahil) halinde ihdas edilmesi gerekmektedir.

TÜRKÇE ŞARTI

9. Kontrol komitesi Liderinin Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olması yahut yabancı asıllı olması halinde (sonradan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan şahıslar dahil) ileri derecede Türkçe bilmesi kuraldır.

10. Kontrol komitesi üyeleri ez az 3 yıllık müddet için seçilebilir. Bu müddetten evvel kontrol komitesi üyeliği misyonundan ayrılması halinde Kuruma münasebetleri ile birlikte bildirimde bulunulur.

11. Bankaların İç Sistemleri ve İçsel Sermaye Yeterliliği Kıymetlendirme Süreci Hakkında Yönetmelik’te öngörülen iç sistem ünitelerinin yöneticileri, bu unvanla birebir bankada en fazla toplam 10 yıl mühletle çalışabilirler. Kelam konusu çalışma müddeti, ilgili kişinin geçmiş periyot performansının banka yönetim kurulu tarafından kıymetlendirilmesi akabinde, banka yönetim kurulu tarafından 5 yıla kadar daha uzatılabilir. Kelam konusu ünitelerin yöneticiliğini genel müdür yardımcısı (denk konumlar dahil) unvanı ile yürütenler için 5 inci unsur kuralları geçerlidir.

12. Öteki mevzuatta yer alan kararlar gizli kalmak kaydıyla, genel müdür yardımcılıkları (denk konumlar dahil) bünyesinde oluşturulabilecek ünitelerin teşkili ve bunlara farklı işlevler verilmesi banka idare konseylerinin ihtiyarındadır.

30 HAZİRAN 2025’E KADAR

13. Bu Genelgeye ahenk yahut öteki atama süreçleri kapsamında Kurum tarafından yapılacak uygunluk değerlendirmelerinde geçen mühletler, Genelgede belirtilen mühletlerin hesaplanmasında dikkate alınmaz.

14. Genelgenin vazife müddeti ile ilgili hususları banka dışı mali kuruluşlar (Finansal Kiralama Şirketleri, Finansman Şirketleri, Varlık İdare Şirketleri, Faktoring Şirketleri, Tasarruf Finansman Şirketleri) için de geçerlidir. Banka dışı mali kuruluşlarda, bir tanesi mali denetim bir tanesi ise kuruluşun ana faaliyet alanı ile ilgili olmak üzere en az iki genel müdür yardımcılığı durumu bulunması gerekmektedir.

15. Yeni kurulan bankaların/banka dışı mali kuruluşların fiili olarak faaliyete geçmelerini takip eden bir yıl içerisinde, halihazırda faaliyette olan bankaların/banka dışı mali kuruluşların ise 30.06.2025 tarihine kadar durumlarını bu Genelgeye uygun hale getirmeleri gereklidir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir